Publikacje naukowe
- Białecka-Pikul, M., Białek, A., Kosno, M., Stępień-Nycz, M., Blukacz, M., Zubek, J. (2021). Early mindreading scale: From joint attention to false-belief understanding. European Journal of Developmental Psychology.
- Jakubowska, J., Filip. A., Białecka-Pikul, M. (2021). The coin that is most current is flattery? Stability and discontinuity of false praise-telling from 5 to 7 years of life. Journal of Experimental Child Psychology, 207, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105128
- Białecka-Pikul, M., Filip, A., Stępień-Nycz, M., Kuś, K., & O’Neill, D. (2019). Ratunku! or Just Tunku! Evidence for the Reliability and Concurrent Validity of the Language Use Inventory–Polish, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62, 2317–2331. https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-L-18-0230
- Białecka-Pikul, M., Byczewska-Konieczny, K., Kosno, M., Stępień-Nycz, M., Białek, A. (2018). Waiting for a treat. Studying behaviors related to self-regulation in 18- and 24-month-olds. Infant Behavior and Development, 50, 12-21. Article first published online: November 07, 2017. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.10.004
- Filip, A., Białek, A., Białecka-Pikul, M. (2017). Recursion as a common ground of mental, communicative and linguistic processes, Annals of Psychology, XX, 4, 701–721. https://dx.doi.org/10.18290/rpsych.2017.20.4-len
- Rescorla, L., Constants, H., Białecka-Pikul, M., Stepień-Nycz, M., Ochał, A. (2017). Polish Vocabulary Development in 2-Year-Olds: Comparisons With English Using the Language Development Survey. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 14, 1029-1035. doi: 10.1044/2016_JSLHR-L-15-0385.
- Białecka-Pikul, M., Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Nęcki, S., Jackiewicz, M., Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Stępień-Nycz, M., Rostek, I., Byczewska-Konieczny, K., Kosno, M., Białecka-Pikul, M., Białek, A. (2015). Emotional and attentional predictors of self-regulation in early childhood. Polish Psychological Bulletin, 46, 3, s. 421-432.
- Białecka-Pikul, M., Karwala, M., Stępień-Nycz, M., Białek, A. (2014). Odkrywanie kompetencji komunikacyjnych niemowląt. Skala Wczesnej Komunikacji Społecznej jako przykład narzędzia pomiarowego. Psychologia Rozwojowa, 19,3, s. 51-68.
- Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Białecka-Pikul, M. (2000). Komunikowanie się a reprezentacja świata w umyśle dzieci w wieku przedszkolnym. Badania nad poznawczą złożonością wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym i ich reprezentacją stanów umysłowych. W: J. Jakubowski i J. Wątroba (red.), Zastosowanie metod statystycznych w badaniach naukowych I. Kraków: StatSoft Polska.
Publikacje popularnonaukowe
Kosno, M. (2018). Jak wspierać rozwój samoregulacji u dzieci? Warsztaty w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki w Krakowie.
Białecka-Pikul, M., Białek, A. (2011). Dlaczego przeszkolakom potrzebna jest wiedza o umyśle? Wychowania w Przedszkolu, 8.
Gdy nazywamy dziecko małym psychologiem i mówimy, że ma naiwną wiedzę o umyśle, czyli tzw. teorię umysłu lub inaczej – zdolność do mentalizacji, stwierdzamy, że potrafi ono dostrzec wewnętrzne przyczyny zachowań innych ludzi. Jak piszą psychologowie rozwojowi, dziecko przypisuje sobie i innym przekonania, pragnienia i emocje i, odwołując się do tych nieobserwowalnych, wewnętrznych stanów, wyjaśnia i przewiduje zachowania. Jak i kiedy u dzieci powstaje taka „zdolność do mentalizacji” czy „teoria umysłu”, czemu ona służy, czy jest dziecku potrzebna i w jakim celu?
Białecka-Pikul, M., Białek, A., Rynda, M. (2011). Dziecko - naukowiec w kołysce czy mieszkaniec planety Umysł? Wszechświat, 1-3.
Ten metaforyczny tytuł odnosi się do jednego z podstawowych w psychologii rozwoju pytań, a mianowicie pytania, na czym polega rozwój poznawczy dziecka, jak z bezbronnej, wyposażonej tylko w reakcje odruchowe istoty staje się ono myślącym logicznie i abstrakcyjnie nastolatkiem.
Białecka-Pikul, M. (2007). Czy Kain kochał Abla? Charaktery, 12 (131), 10-17.
Biblia czy mitologia zawierają opisy relacji między rodzeństwem. Często, jak w przypadku Kaina i Abla, pierwsze nasuwające się skojarzenia na temat tej relacji, to walka, rywalizacja, uczucia nienawiści i wrogości. Czy jednak w świetle badań psychologów stosunki między rodzeństwem to przede wszystkim spory i kłótnie? Czy relacje rodzeństwa zmieniają się w miarę jak dzieci dorastają? Czy są jakieś korzyści z posiadania rodzeństwa, a jeśli tak, to kto i co zyskuje?
|