Często zadawane pytania

Poniżej publikujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Państwa pytania. Jeśli nie znajdują Państwo tutaj odpowiedzi na nurtujące Państwa pytania, zachęcamy do ich zadawania poprzez formularz "Zadaj nam pytanie!" lub bezpośrednio w rozmowie z pracownikiem laboratorium (numery telefonów kontaktowych znajdą Państwo w zakładce "Kontakt").

Na czym polegają badania?

Badania mają charakter zabawy przygotowanej przez osobę badającą. Dziecko siedzi naprzeciwko badacza, który proponuje mu różne aktywności (np. zabawę konkretną zabawką) lub zadaje różne „zagadki” (np. do którego pudełka schował przedmiot). Badacz używa pudełek, lalek, samochodzików oraz innych atrakcyjnych dla dziecka przedmiotów.  Chcemy zaobserwować, jak dziecko reaguje na te propozycje oraz jak komunikuje się z badaczem. Niektóre zadania mają formę atrakcyjnych, krótkich gier komputerowych.

Czy podobne eksperymenty były już gdzieś prowadzone? Czy można o tym poczytać?

Badania z udziałem małych dzieci są prowadzone na wielu uniwersytetach na całym świecie. W dziale „Linki” można znaleźć ich adresy.  Na tych stronach można także zobaczyć przykłady zabaw-eksperymentów z dziećmi. Ponadto w zakładce „Publikacje” można znaleźć kilka artykułów członków naszego zespołu, które opisują wnioski z tego typu badań.

Czy dziecko w czasie badania jest bezpieczne w sensie psychicznym?

Badania mają charakter zabawy i nie mają na celu w jakikolwiek sposób wpływać na rozwój psychiczny dziecka. Naszym celem jest obserwowanie rozwoju, a nie modyfikowanie go. Jeżeli rodzic stwierdzi, że dziecko nie czuje się komfortowo np. jest już zmęczone, w każdym momencie może poprosić o przerwanie badania.

Czy dziecko w czasie badania jest bezpieczne w sensie fizycznym?

Dziecko jest bezpieczne, nie stosujemy żadnych awersyjnych technik. W naszych badaniach nie ma dobrych czy złych odpowiedzi, wszystkie zachowania dziecka są akceptowane i szanowane.

Co jeśli moje dziecko nie będzie wykonywało poleceń lub zacznie marudzić?

Jeżeli dziecku nie będzie się podobała dana zabawa, badacz zaproponuje inną i ewentualnie wróci do opuszczonej później. Nie oczekujemy też, że dziecko będzie zawsze radziło sobie z każdym zadaniem. Niechęć dziecka, jego zmęczenie czy rozdrażnienie to jasna wskazówka dla nas, że nie ma ono dalej ochoty się bawić, co oznacza przerwanie badania.  Zwykle jednak dzieci po zakończeniu badania tak dobrze się czują, że wcale nie chcą wychodzić z Laboratorium.

Czy w trakcie pojedynczej sesji naukowcy pracują z jednym czy wieloma dziećmi?

Każde badanie ma charakter indywidualny. Podczas badania w pomieszczeniu znajduje się osoba badająca oraz rodzic z dzieckiem.

Jak często trzeba się będzie z dzieckiem pojawiać? Jak długo?

W ramach projektu „Stabilność i ciągłość w rozwoju teorii umysłu w średnim dzieciństwie” planujemy cykliczne spotkania z dzieckiem co rok. W założeniach tej części projektu chcemy prześledzić rozwój dzieci do ukończenia przez nie 7,5 lat.

Jak długo trwa pojedyncza sesja?

Pojedyncze spotkanie trwa ok. 90 minut. W ramach projektu przewidziane są dwa spotkania z dzieckiem.

W jakich godzinach są badania? W jakie dni tygodnia?

Nasz zespół jest bardzo elastyczny - chętnie dostosujemy się do Państwa wolnego czasu, a także rytmu dnia dziecka. Badania prowadzone są zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. Zachęcamy, aby wybierać takie godziny, w których dziecko jest wypoczęte i w dobrym humorze.

Kto będzie prowadził badanie mojego dziecka?

Badania prowadzą osoby, które wchodzą w skład zespołu. Są to studenci i doktoranci, odpowiednio przygotowani do pracy z dziećmi. Szczegółowe informacje mogą znaleźć Państwo w zakładce "Zespół" w akapicie "Badacze"

Czy muszę się pojawić z dzieckiem na każdej sesji, czy to zależy wyłącznie od moich chęci i czasu?

W każdym momencie mogą Państwo zrezygnować z dalszego udziału w projekcie. Zachęcamy jednak, aby uczestniczyć we wszystkich spotkaniach, co pozwoli nam na opracowanie całości wyników.

Czy rodzice dostają wynagrodzenie?

Niestety, nie jesteśmy w stanie zapewnić finansowego wynagrodzenia za udział w badaniach. Mali uczestnicy otrzymają w podziękowaniu drobne upominki.

Czy refundujecie Państwo koszty dojazdu/noclegu rodzica i dziecka?

Niestety, nie jesteśmy w stanie zwrócić kosztów dojazdu. Możemy zagwarantować darmowe miejsce parkingowe przy Instytucie.

Czy badania są płatne?

Nie, badania są bezpłatne. Należy jednak podkreślić, że mają one charakter eksperymentalny, a nie diagnostyczny – nie zastępują więc diagnozy psychologicznej.

Czy dostanę certyfikat udziału dziecka w badaniach?

Tak, na zakończenie projektu otrzymają Państwo certyfikat udziału w badaniach.

Czy otrzymam informacje o jego mocnych i słabych stronach?

Bezpośrednio po spotkaniu badacz może udzielić tylko ogólnej informacji o tym, co badały konkretne zadania. Dopóki nie zostanie zbadana większa grupa dzieci, nie możemy na podstawie tych badań określić, jak rozwija się dziecko. W przypadku niepokoju rodziców możemy wskazać miejsca, do których można się udać po tego typu diagnozę.

Czy dostanę raport/publikację z wynikami badań?

Jeżeli podczas rejestracji on-line zaznaczą Państwo opcję „Chcę być informowany/a o wydarzeniach związanych z laboratorium”, to otrzymają Państwo wiadomość o każdej publikacji naszego zespołu wraz z bezpośrednim łączem do artykułu.

Jeśli zgłosili się Państwo do nas w inny sposób niż poprzez formularz na stronie www (a tym samym nie mogli Państwo wyrazić zgody na otrzymywanie wiadomości dotyczących publikacji, wykładów), prosimy o wysłanie maila z informacją, że chcą być Państwo powiadamiani o wydarzeniach związanych z laboratorium.

Czy w opisie badań będą wymienione dane dziecka (np. imię i nazwisko)? Czy to będzie upublicznione?

Nie, wszystkie dane osobowe są wykorzystywane wyłącznie do celów kontaktowych, objęte są pełną dyskrecją. W raportach będzie mowa o wynikach ogólnych dzieci z całej badanej grupy.

Czy dziecko w sensie psychicznym może coś zyskać z udziału w  badaniach?

Dokładamy wszelkich starań, aby spotkanie z dzieckiem było dla niego atrakcyjne i ciekawe. Możliwość zabawy z nową osobą, a także nowymi zabawkami zawsze jest dla dziecka rozwijająca.  Rodzic może w czasie badania zaobserwować, jak jego dziecko porozumiewa się z nieznajomą osobą, jak reaguje na nowe zabawy.

Czy zapewniacie Państwo ‘opiekę higieniczną’ – miejsce na przebranie dziecka, toaletę, pieluszki?

W Laboratorium jest łazienka dla dzieci i ich rodziców. W łazience znajduje się także przewijak.

Czy zapewniacie wyżywienie i napoje?

Nie znamy przed naszym pierwszym spotkaniem szczególnych wskazań dietetycznych dla każdego dziecka. Dlatego nie proponujemy żadnych przekąsek. W laboratorium jest woda mineralna niegazowana.

Co trzeba wziąć ze sobą na badania?

Najważniejsze jest przyprowadzenie wypoczętego dziecka, które zwykle w godzinach badania jest aktywne, nie głodne i wyspane. Jeśli dziecko lubi często pić jakiś swój ulubiony napój lub jeść drobne przekąski oczywiście rodzic może przynieść takie produkty ze sobą, aby w czasie przerwy w badaniu poczęstować dziecko.

Czy można przyjść ze starszym/młodszym rodzeństwem dziecka?

Można przyjść z rodzeństwem dziecka. W laboratorium jest drugie pomieszczenie, w którym można usiąść razem z drugim dzieckiem.

Zgłosiliśmy dwoje dzieci do badań – czy jest możliwość, aby zostały przebadane podczas jednej wizyty?

Istnieje możliwość przebadania dwójki dzieci bezpośrednio po sobie, ale ze względów lokalowych nie będzie to w tym samym czasie. Ponieważ podczas badania jednego z dzieci drugie musiałoby czekać i było później znużone zachęcamy rodziców do przychodzenia z jedną pociechą.

Czy podczas badania mogą być obecni oboje rodzice?

Tak, w laboratorium mogą być oboje rodzice. Rodzice mogą w pokoju obok obserwować przebieg badania przez lustro weneckie.

Ile osób jest obecnych podczas badania? Czy badanie będą oglądać np. studenci?

Zazwyczaj podczas badania obecny jest tylko jeden badacz oraz pomocnik badacza. Może się jednak zdarzyć, że inna osoba, która pomaga w obsłudze kamer lub przygotowuje się do samodzielnego prowadzenia badań będzie w pokoju obok.  Rodzic po przyjściu do laboratorium podpisuje zgodę na udział w badaniu i wykonanie nagrania. Nagrania posłużą wyłącznie do analizy zachowań dziecka (kodowania), które wykonują psychologowie – badacze, którzy uczestniczą w projekcie. Żadne materiały z badań nie są upubliczniane bez specjalnej zgody rodzica (patrz niżej) podczas zajęć ze studentami. .

Czy dzieci badają studenci, czy specjaliści?

Badania prowadzą osoby z doświadczeniem w badaniu małych dzieci – są to psychologowie oraz doktoranci i studenci ostatniego roku, po zaliczeniu zajęć, które stanowią przygotowanie do prowadzenia badań z udziałem małych dzieci.

Dlaczego nagrywacie badania? Kto będzie oglądał nagrania?

Nagrywamy przebieg badania, aby później móc opisać zachowania dziecka, zakodować wystąpienie interesujących nas aktywności – odpowiedzi dziecka. Dzięki temu, że badanie jest nagrywane, badacz nie musi nic notować w trakcie zabawy z dzieckiem, może więc w pełni angażować się w interakcję z nim. Nagrania będą oglądane tylko przez nasz zespół, rodzic może wyrazić odrębną zgodę na udostępnienie nagrania dla celów szkoleniowych (wówczas zobaczą je inni psychologowie lub studenci).

Czy zabawki są czyste?

Tak, zabawki są dezynfekowane po każdym badaniu.

Gdzie odbywają się badania?

Szczegółowe informacje dotyczące miejsca spotkania znajdują się na stronie: www.labdziecka.psychologia.uj.edu.pl/dojazd.html

Czy jest w pobliżu darmowe miejsce parkingowe?

Tak, zapewniamy miejsce parkingowe bezpośrednio przy Instytucie Psychologii. Szczegóły w zakładce „Dojazd”.

Czy jest miejsca, w którym można zostawić wózek?

Tak, wózek może być w jednym z pomieszczeń laboratorium. W Instytucie jest winda i można z wózkiem wjechać na 3 piętro do Laboratorium.