Podsumowanie projektu "Narodziny i rozwój zdolności do mentalizacji"

20 czerwca w nowej siedzibie Instytutu Psychologii UJ przy ulicy Ingardena 6 odbyło się spotkanie podsumowujące, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, projekt badawczy "Narodziny i rozwój zdolności do mentalizacji", realizowany od marca 2012 roku przez Laboratorium Psychologii Rozwoju Małego Dziecka Instytutu Psychologii UJ.

Rodzice badanych dzieci wysłuchali wykładu dr hab. Marty Białeckiej-Pikul, pt. Od podzielania zainteresowania do samodzielnej refleksji. Rozwój zdolności do przyjmowania perspektywy we wczesnym dzieciństwie, przedstawiającego rezultaty projektu.

Badacze dziękowali rodzicom, którzy co pół roku, od momentu, gdy ich dziecko miało rok, przychodzili na badania do Laboratorium (w sumie każde dziecko wzięło udział aż w 6 spotkaniach).

Podziękowano również dzieciom, które otrzymały pierwszy uniwersytecki dyplom, drobne upominki oraz płytę, zawierającą wybrane fragmenty nagrań z wizyt dziecka w laboratorium. Dzieci bawiły się ze studentami i badaczami w loteryjki, zabawy plastyczne, zabawy ruchowe, malowanie twarzy, formowanie zwierzątek z balonów i puszczanie ogromnych baniek mydlanych, animowane przez Teatr Jednej Miny. Pogoda nie dopisała, ale mimo wszystko w salach Instytutu Psychologii świetnie bawiło się ponad 200 dzieci.

Mamy nadzieję, że w przyszłości badania prowadzone przez Laboratorium będą  kontynuowane. Już dziś dzięki nim udało się wykazać, że zdolność do rozumienia innych ludzi jako istot obdarzonych umysłem rozwija się u czterolatków dzięki wcześniejszej, bo obecnej już w wieku jednego roku, kompetencji do wspólnego z dorosłym zainteresowania przedmiotami z najbliższego otoczenia.

ZdjęciaJanina Jungiewicz



ZdjęciaMałgorzata Stępień-Nycz